Garantivillkor

BEGRÄNSAD GARANTI

Narvi Ab, FO-nummer 2087049-2, registrerat i Finland (”Narvi”) garanterar sina produkter mot förtida underlåtenhet till den ursprungliga köparen (”kunden”) enligt beskrivningen häri.


GARANTIPERIODER FÖR PRIVAT BRUK

Med privat bruk avses användning av produkten i privatpersonens eget och familjens hushåll för icke-kommersiella ändamål. Normal privat eller familjeanvändning innebär till exempel en bastusession per dag.

KategoriGarantiperiodUndantag
Vedeldade bastuugn, murade grytor, rökare och spisar2 år
Elektriska bastuaggregat, infraröda värmare och kontrollpaneler2 årMotstånd 12 månader
Infraröd värmare 6 månader
Reservdelar och tillbehör2 årUtesluter små tillbehör eller förbrukningsvaror

Garantiperioden är produktspecifik och börjar från inköpsdatumet för produkten.


GARANTIPERIODER FÖR ANNAN ANVÄNDNING

Icke-privat produkt.

KategoriGarantiperiodUndantag
Vedeldade bastuugn, murade grytor, rökare och spisar1 årUtesluter små tillbehör eller förbrukningsvaror
Elektriska bastuaggregat, infraröda värmare och kontrollpaneler2 årVärmeelement 6 månader
Infraröd värmare 6 månader

Garantiperioden är produktspecifik och börjar från inköpsdatumet för produkten.


1. Garantitäckning

1.1. Narvi beviljar en garanti för sina nya produkter i enlighet med dessa garantivillkor. Garantin gäller defekter i material och utförande som uppstår i produkten vid normal användning under garantiperioden.
1.2. Denna garanti begränsar inte på något sätt konsumenternas rättigheter enligt tillämplig lag.
1.3. Garantin gäller endast de nya produkter som säljs av Narvi eller dess auktoriserade distributörer eller återförsäljare.

2. Garantin täcker inte:

2.1. Defekter eller skador orsakade av felaktig installation, ändringar eller byten av komponenter, olyckor, handlingar av natur eller naturkatastrofer, missbruk, vårdslöshet eller på grund av bristande efterlevnad av Narvis instruktioner för installation, användning eller underhåll.
2.2. Förbrukningsdelar och komponenter, såsom motstånd, klockbrytare, termostater, reläer, bastustenar, brandskyddsplattor etc., såvida inte den aktuella delen specifikt nämns i de garantiperioder som definieras ovan.
2.3. Defekter eller skador på grund av oavsiktlig användning, eller att kunden har valt en produkt som inte är lämplig eller felaktigt dimensionerad för ändamålet.
2.4. Defekter eller skador orsakade av transport eller lagring av produkten. Produkterna ska förvaras inomhus, i uppvärmda (vid minst 0 °C), torra och väl ventilerade förvaringsutrymmen.

2.5. Defekter eller skador orsakade av användning av andra bastustenar än de som rekommenderas av Narvi eller felaktig montering av bastustenar.
2.6. Defekter eller skador orsakade av användning av andra ämnen eller föremål i samband med produkten, till exempel salter, kemikalier och andra dekorativa föremål.
2.7. Produkter som har modifierats eller reparerats utan uttryckligt godkännande av Narvi, eller där icke-original Narvi reservdelar har använts.
2.8. Produkter från vilka den ursprungliga tillverkarens produktmärkning har tagits bort eller skadats.
2.9. Skador orsakade av otillräcklig ventilation, konstant luftfuktighet eller annan plats för installation eller användning än lämplig, till exempel genom rost, sot och missfärgning av produkten.
2.10. Avlägsnings- och ominstallationskostnader, servicesamtal för att diagnostisera problem och transport- eller fraktkostnader.

3. Fullgörande av garantianspråk och ansvarsbegränsning

3.1. Narvi har rätt att fullgöra garantianspråket efter eget gottfinnande genom att reparera eller byta ut produkten eller delar därav eller bevilja en prissänkning för produkten. Narvi kan, efter eget gottfinnande, fullgöra alla skyldigheter med avseende på denna garanti genom att återbetala grossistpriset på den eller de defekta delarna. Reservdelar och/eller servicebyten som görs enligt villkoren i denna begränsade garanti garanteras endast under den återstående perioden av den ursprungliga produktgarantin.
3.2. Narvi ansvarar inte för eventuella oförutsedda skador, följdskador, särskilda eller villkorade skador som någon kan drabbas av på grund av den defekta produkten, inklusive förlust av inkomst, affärsverksamhet eller annan direkt eller indirekt skada eller kostnad. Narvi kompenserar inte för skador som orsakats av försenad uppfyllelse av garantianspråket.
3.3. Narvi ansvarar inte för miljöförhållanden som otillräckliga ventiler eller ventilation, överdrivna ventilationskonfigurationer eller negativa lufttryck som kan orsakas eller inte orsakas av mekaniska system som avgasfläktar eller ugnar.
3.4. Garantin upphör att gälla om huvudsyftet med användningen av produkten ändras under garantiperioden.
3.5. Om en elektriska bastuaggregat tillverkad av Narvi är ansluten till en annan styrenhet än en Narvi-styrenhet, ska kunden se till och ansvara för att manöverenheten är kompatibel med elvärmaren och att den uppfyller kraven på styrenheten för bastuanvändning.
3.6. Om det konstateras att en defekt eller defekt som anmälts av kunden inte täcks av garantin, har Narvi rätt att debitera kunden för kostnader och arbete i samband med sökning och lokalisering av defekten eller defekten, inklusive rese- och arbetskostnader, i enlighet med de faktiska kostnaderna. Detta kan till exempel tillämpas när kunden har orsakat skadan och var medveten om den.
3.7. Garantin gäller endast när kunden för sin del har uppfyllt sina skyldigheter genom att följa instruktionerna från Narvi.
3.8. Utan specifika skriftliga undantag har ingen behörighet att lägga till eller ändra denna begränsade garanti, eller att skapa Narvi någon ytterligare ansvarsskyldighet i samband med produkten eller delar därav.

4. Garantianspråk

4.1. Kunden ska rapportera eventuella material- eller tillverkningsfel i produkten inom rimlig tid, dock senast inom 14 dagar, från upptäckten av defekten eller från den tidpunkt då felet borde ha upptäckts.
4.2. Anmälan måste göras skriftligen till säljaren av produkten. Kunden måste tillhandahålla inköpsbevis, produkttypbeteckning, i förekommande fall, en tydlig beskrivning av defekten och en beskrivning av miljön och villkoren för användningen av produkten under garantiperioden.
4.3. Vid mottagandet av produkten har kunden kontrollerat att det inte finns några transport- eller lagringsskador. Eventuella transport- eller lagringsskador som upptäcks ska omedelbart rapporteras till transportören och avvikelsen ska anges i fraktsedeln. Förutom fraktsedeln ska bilder på den skadade produktförpackningen och produkten levereras till tillverkaren om transporten ordnas av tillverkaren. Dessa är förutsättningar för att erhålla ersättning för transport- eller lagringsskador.
4.4. Konsumenten måste uppvisa inköpsbevis för produkten för säljaren av produkten. Inköpsbeviset tillsammans med dessa garantivillkor fungerar som garantibevis för produkten.
4.5. Konsumenten bör i första hand kontakta säljaren av produkten. Om säljaren misslyckas med att lösa ärendet ska ärendet vidarebefordras till Narvi enligt anvisningarna.
4.6. Produkten måste installeras, användas och underhållas i enlighet med Narvis instruktioner för installation och användning. Felaktig produkt får inte installeras eller användas.
4.7. Den elektriska utrustningen måste installeras och anslutas till elnätet av en behörig elektriker i enlighet med Narvis installations- och användningsanvisningar och gällande föreskrifter.
4.8. På begäran av Narvi skickas den defekta produkten tillbaka till Narvi.

5. Tillämplig lag och tvistlösning

5.1. Dessa garantivillkor regleras av finsk lag.
5.2. Tvister som härrör från garantivillkoren ska slutgiltigt avgöras i Satakunta tingsrätt i Finland.

Dessa garantivillkor gäller såvida inte Narvi skriftligen har åtagit sig något annat.

Contact us

[contact-form-7 id="6"]